Taxichaufförer tillbringar hela dagen i sina bilar.Men de är kända för sin smarthet och sparsamhet – kostnaden för bilunderhåll är en stor börda på deras lönecheckar.Det är därför de hanterar värmen på de smarta sätt de känner till.Här är två av dem.
Att färdas i en varm bil är inte roligt.Interiören i en bil kan snabbt värmas upp till hälsofarliga och ibland livshotande temperaturer.Mätningar av kupén visar ibland temperaturer runt 70 grader Fahrenheit.Det är inte alltid möjligt att parkera i skuggan och undvika överhettning av bilens kupé.Och det finns tillfällen då vi behöver använda den i värmen.
Hur man kyler bilens inre när man parkerar
En metod som taxichaufförer regelbundet använde på den tiden då de körde utan luftkonditionering var att ’pumpa’ varm luft ut ur hytten.Det gick ut på att öppna fönstren på ena sidan av den varma bilen, gå över till andra sidan och växelvis öppna och stänga dörrarna så snabbt som möjligt.På så sätt sugs utomhusluften, som är kallare än luften inne i bilen, in i kupén och tränger undan den luft som kommit in genom de öppna fönstren.Detta har en liknande effekt som att ventilera kupén under körning, men det uppnås innan du ens kommer igång.
Körning i värme utan luftkonditionering.En metod för att kyla kupén
Vissa taxichaufförer använder också en smart lösning när de kör.Det är en idé som hämtats från chaufförer i södra Europa.Det handlar om att köra utan luftkonditionering men med öppna fönster.Detta säkerställer att kabinen är väl ventilerad och att temperaturen inuti är nära den utanför, så att du inte behöver oroa dig för att bli förkyld eller få bihåleinflammation på grund av termisk chock orsakad av en plötslig temperaturförändring – att gå från en luftkonditionerad interiör till värmen utanför.
Experter påpekar att denna lösning är meningsfull upp till hastigheter på cirka 70 km/h.Över denna hastighet störs luftflödet runt fordonet avsevärt, vilket leder till ökad bränsleförbrukning och bullernivåer i kupén.