Fordonsjätten Ford Motor har orsakat en våg av debatt bland bilister de senaste dagarna.Enligt uppgifter från iDnes.cz-servern har företaget, som innehar mer än 79 000 internationella patent, registrerat en ny idé som kan innebära en betydande förändring inom området för att spåra trafiköverträdelser..
En bil som övervakar andras hastighet.
Den främsta orsaken till oro är ett nytt patent med titeln ’Systems and Methods for Detecting Speeding’, som offentliggjordes den 18:e.juli.Detta system, om det omsätts i praktiken, kan tillåta Ford-fordon att automatiskt registrera hastighetsöverträdelser av andra förare och sedan skicka denna information direkt till trafikmyndigheterna.
I praktiken skulle Fords således kunna fungera som mobila övervakningsstationer, som kan identifiera och rapportera hastighetsöverträdelser av andra fordon.Även om detta koncept för närvarande bara befinner sig i patentskyddsfasen, väcker det stor oro bland bilister som inte kan föreställa sig att deras överträdelser skulle kunna registreras och rapporteras praktiskt taget automatiskt.
Patent som teoretisk möjlighet.
Trots att Ford har registrerat detta patent betyder det inte automatiskt att denna teknik snart kommer att omsättas i praktiken.Som rapporterats av iDnes.cz kan ett patent endast representera en form av rättsligt skydd som garanterar att en annan uppfinnare eller ett företag inte kommer att kunna ta över en liknande idé i fallet med implementeringen av denna idé.Det är alltså snarare en teoretisk möjlighet, som Ford inte har några planer på att implementera direkt.
Rädsla för oavsiktliga överträdelser.
Trots dessa försäkringar är förarna fortfarande oroliga.Många fruktar att även oavsiktlig fortkörning, som kan hända vem som helst, automatiskt kan polisanmälas om en bil utrustad med denna teknik passerade.
Systemet, som beskrivs i patentansökan, skulle fungera genom sensorer och kameror som skulle övervaka fordonets omgivning.Om en sådan bil skulle registrera att ett annat fordon överskrider hastighetsgränsen, skulle den skaffa nödvändiga bevis och sedan skicka det tillsammans med GPS-data till berörda myndigheter.De kunde sedan, baserat på denna information, generera ett vite och skicka det till ägaren av det felande fordonet.
Även om denna teknik ännu inte existerar i en verklig form, väcker själva idén om dess möjliga implementering oro och frågor bland förare om vart framtiden för fordonsindustrin och den personliga friheten på vägen är på väg.