2024-08-22 (Foto: Pixabay/klimkin).
Kan du tjäna pengar på att städa ditt eget hus? Du kan, eller åtminstone denna konst har fulländats av den så kalladecleanfluencers som inspirerar miljontals människor med sina städtips på sociala medier.Naturligtvis gör de det inte gratis, även om publiken ibland glömmer det..
Städa badrummet med mig, städa i vardagsrummet på 15 minuter och prova det här nya tricket för att göra fogmassan blank vit. Du kan hitta över fyra miljoner videor med dessa och liknande slogans enbart på Tiktok under hashtaggen #cleantok. Lea de Bruijn har också delat med sig av städ- och hushållstips där i ungefär ett år nu.
”Folk gillar att titta på dessa videor.De motiverar också människor att städa upp när publiken inte känner för det.”.
– säger en 25-årig kvinna från Ruhr.
Följare bygger förtroende för influencers: ”Om de rekommenderar något tenderar följare att tro att produkten är bra eller att gimmicken fungerar.”.
Fyrsiffriga summor för en städvideo
25-åringen har ett my.cleantok-konto med över 110 000 följare på Tiktok och nästan 28 000 på Instagram, där hon gör inlägg under namnet leabloomz. Inom deras sociala medier-nisch är dessa skapare också kända som cleanfluencers. Det engelska verbet ’clean’ betyder ’to clean.’Lea De Bruijn gjorde sin passion för städning till ett yrke.
Enligt influencern lägger hon runt åtta till tio timmar på en video. För detta får hon fyrsiffriga summor på sitt konto.
”Jag gör alltid olika samarbeten och jag får två till tre erbjudanden om dagen”.
– säger en 25-årig kvinna.
Erbjudanden kommer från både små och välkända företag.Hennes plan: ”Jag kommer snart att introducera och sälja mina egna rengöringsprodukter.”.
@cleaningwithida rengöringsterapiproduktlänkar finns i min bio#cleantok #cleaningtherapy #cleanhome #cleanwithme #rengöringsmotivation #rengöringsrutin #städtips #speedclean #cleaninginspo #rengöringsprodukter #relatable ♬ originalljud – womenswealthclub.
Städning begärs online
Lea De Bruijn i sina videor till exempel rekommenderar att du lägger sköljmedel på en trasa och torkar ytan med den för att förhindra att damm byggs upp.Den visar också hur den rengör fönster utan att lämna ränder.
Cleanfluencern testar ofta nya rengöringsprodukter, såsom tvättmedel, svampar och trasor.Han visar till exempel hur man tvättar kuddar ordentligt eller hur han regelbundet städar trappan i sitt hyreshus.
”Tidigare bad folk traditionellt sin mormor eller mor om huskurer, men nuförtiden letar många efter dem på Internet, särskilt på sociala nätverk.”.
– säger Arne Westermann, professor i marknadsföring och kommunikation vid International School of Management (ISM).
Förutom städning finns det otaliga andra trender på sociala medier, var och en med sina egna influencers. Folk visar hur de sminkar sig, hur de lagar mat, hur de reser, vad de har på sig, hur de fixar sina cyklar, vilka böcker de läser och mycket mer..
Företagen drar nytta av denna trend
Det är därför inte förvånande att inte bara privatpersoner är intresserade av dessa tematiska bubblor.
”Företag tittar på vad som är trendigt och hur de kan länka sina produkter till det”.
– förklarar marknadsexperten Arne Westermann.
Detta fungerar inte nödvändigtvis bara via företagskonton.
Detta kan skapa en lukrativ verksamhet för influencers som Lea de Bruijn. Enligt Vileda – städavdelningen för Freudenberg Group baserad i Weinheim, Tyskland – antalet influencer-kampanjer kommer att fördubblas under 2024 jämfört med föregående år och ytterligare expansion är planerad..
@my.cleantok Antwort auf @Maria Iripino Vill du ha tillgång till euer Kopfkissen gewaschte?#fy #foryou #foryoupage #kopfkissen #kissen #kissenhack #kissenwaschen #saubermachen #sauber #waschen #waschenlernen #waschenfüranfänger #wäschewaschen #schlafen #schlaf #milben #staub #haushalt #putztipps #putztipp #putzhacks #putzhuckt #frwäschische 8211; Rulydows.
Samarbete med influencers växer också ständigt hos städtekniktillverkaren Kärcher, som har sin bas i Winnenden i Baden-Württemberg. Hushållsvarutillverkaren Leifheit noterade också en betydande ökning av samarbetet med cleanfluencers..
Kvinnors problem?
Förutom det ekonomiska överklagandet ser psykologen Brigitte Bösenkopf också flera problem med städfilmer.
”Det skulle vara idealiskt om en person omedelbart skulle resa sig efter att ha sett en sådan video och använda motivationen för att städa upp”.
– säger han.
”Men karaktären hos sociala nätverk är att de tenderar att locka användare och deras eget initiativ tar en baksäte.”.
– tillägger psykologen.
Att jämföra ditt eget röriga hem med det du ser i filmerna är förrädiskt och leder till frustration:
”Det finns många perfektionister på sociala medier som städar sina hem med en nästan kliniskt märkbar renlighet”.
– förklarar Brigitte Bösenkopf.
Det faktum att många städfilmer spelas in och publiceras av kvinnor är också problematiskt. Enligt experten kan detta ’förstärka traditionella mönster’.
Situationen är annorlunda när det gäller matlagningsvideor: ’På grundval av videorna kan man se att matlagning inte längre bara är ’kvinnors arbete’.’ Faktum är att många män också städar sina hem, men de postar färre videor på sociala nätverk.